×
صفحه اصلی >> تغذیه >> آنچه شما باید درباره تغذیه بدانید

آنچه شما باید درباره تغذیه بدانید


منیره مهدیخانلو 74 0

مضررات پرخوری

 

کم خوری و دوری از پر خوری باعث داشتن یک ذهن و بدن چابک می شود. تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سرچشمه بسیاری از بیماری ها، غذای اضافی است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند. 

سعی کنید برنامه های غذایی خود را با هرم غذایی تنظیم کنید تا همه مواد مورد نیاز به بدنتان برسد و احساس شادابی داشته باشید.

  • محرومیت از مواد غذایی همیشه و یا لااقل دراکثر زمانها و مکانها وجود داشته و دارد. محرومیت از مواد غذایی همیشه به معنای نخوردن و یا کم خوردن نیست. ممکن است غذا از لحاظ حجم کافی باشد و حتی معده انسان را پر کند، اما کارآیی لازم را برای بدن در پی نداشته باشد یا اینکه رژیم غذایی نامتعادل باشد، یعنی دسته‌ای از مواد غذایی به اندازه کافی به بدن برسد واز دسته دیگر مواد مورد نیاز به میزان ناچیزی به بدن برسد.
  • گاهی آداب و رسومی که در اجتماعات گوناگون وجود دارند موجب کاهش چشمگیر موادغذایی در بدن انسان می‌شود.
  • علل فردی هم به میزان بسیار زیادی در سوء تغذیه موثر هستند. همچنین ناراحتی های آشکار و پنهان ساختار بدن ما و مشکلات درونی هم ممکن است ما را دچار نوع سوء تغذیه کنند.


اینها همه نمونه‌هایی از علتهای سوء تغذیه در مورد انسان هستند، در حقیقت دسته‌های گوناگون مواد غذایی لازم برای بدن ما اگر دچار فقدان یاکمبود شوند تاثیرات متفاوتی را نیز در برخواهند داشت، برای نمونه ویتامینها که ازجمله نیازهای اساسی بدن ما هستند و در طبیعت بوسیله موجودات زنده ساخته می‌شوند، ازلحاظ شیمیایی هیچگونه نزدیکی و شباهتی به هم ندارند و به همین دلیل است که باید ازهر یک از آنها به مقدار لازم و کافی مصرف کرد.

 

لزوم تغذیه سالم

نکته بسیار مهم این است که میزان غذای مصرف شده روزانه درمرحله اول باید نیروی لازم را برای اعمال گوناگون و متنوع بدن تامین کند. برای مثال حداقل میزان کالری مورد نیاز برای بدن انسان و برای آنکه قلب ومغز و سایر اعضای بدن بتوانند اعمال خود رابه درستی انجام دهند در حدود 1500 کالری است. واضح است که این میزان لازم است، اما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی کافی نیست، زیرا انرژی مورد نیاز برای کارهای عضلانی روزانه و قرار گرفتن در برار سرما و گرما ، رشد و بسیاری اعمال دیگر نیاز به انرژی بیشتری نسبت به انرژی اولیه احساس می‌شود.

 مواد غذایی باید حاوی مواد غیر انرژی‌زا هم باشد، چرا که ایندسته از مواد هم ، برای ادامه حیات ما ضروری و کارآمد هستندویتامینها، مواد معدنی ،سلولزو آب با آنکه به تنهایی و به صورت جدا قابلیت تامین انرژی را برای بدن ما ندارند اما وجودشان برای تنظیم اعمال دستگاههای مختلف در واکنشهای درونی بدن ضروری است. درواقع مواد معدنی برای بدن ما بسیار ضروری هستند، زیرا به دو صورت اساسی در بدن مانقش دارند:

  • اول دسته‌ای از این مواد که در ساختمان بدن ما مثل خون،  دندانها ، استخوانها و ... نقش دارند که می‌توانیم ازکلسیم، گوگرد، سدیم، کلر، فسفر و غیره نام ببریم.
  • دوم اینکه برخی از مواد و املاح معدنی به عنوان کاتالیزور هستند، یعنی درواکنشهای بدن ، ایجاد سرعت می‌کنند که از آن جمله می‌توانیم به آهن، مس، ید، منگنز و ... اشاره کنیم و اگر چه میزان نیاز به این مواد در بدن کم است اما بسیار ضروری هستندبرای نمونه آهن درهموگلوبین خون و ید در ترشح غدد بدن نقش اساسی دارند. همچینین نباید نقش سلولز را درعملکرد روده‌ها و اعضای دیگر بدن فراموش کنیم

انواع مواد غذایی انرژی زا

 

در حقیقت مواد اولیه که به عنوان مواد غذایی نیروزا در بدن انسانها مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی جزومواد آلی هستند که بطور خلاصه می‌توانیمآنها را به سه دسته اساسی و مهم تقسیم کنیم:

  • دسته اول مواد سفیده‌ای یا موادی که تولید ازت می‌کنند پروتئینها.
  • دسته دوم لیپیدهاکه همان چربیها هستند.
  • دسته سوم گلیکوژنها که به موادی از قبیل نشاسته و قندها اطلاق می‌شود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ‌آیا می‌توان یکی از این سه دسته مواد را از برنامه غذایی روزانه مورد نیاز حذف کرد ومیزان انرژی و نیروی آن را با دو دسته مواد دیگر جایگزین کرد؟! جواب این سوال منفی است، باید هر روز به میزان معینی از هر سه دسته این مواد به بدن ما برسد، زیرا بدن ما احتیاج به مواد پروتئینی دارد چون تنها منبع تولید کننده ازت برای بدن ما هستند و اگر این دسته مواد از برنامه غذایی روزانه ما حذف شود بدن ما هر روز میزان بسیاری زیادی اوره را از دست خواهدداد. علاوه بر این مواد پروتئینی هستند که اسیدهای آمینه را برای بدن ما تامین می‌کنند. به همین ترتیب به میزان حداقلی برای بدن ما چربی لازم است تا بتوانیم اسیدهای چرب مورد احتیاج خود را بدست بیاوریم. در حالی که مصرف مواد نشاسته‌ای و قندها نیز لازم و ضروری هستند تا مابتوانیم نیروی عضلانی و قدرت بدنی لازم را برای تمامی فعالیتها روزانه خود بدست بیاوریم.

 

مواد غذایی برحسب سن و شغل و شرایط محیطی


بایستی به خاطر داشته باشیم که احتیاجات انسانها برحسب سن و شغل و شرایط محیطی و جغرافیایی تفاوت دارد، اما به هر حال یک انسان عادی باید حدود 2500 کالری را به صورت روزانه مصرف کند و این میزان در ورزشکاران به چیزی حدود 4000 کالری افزایش می‌یابد. به خصوص که در افراد ورزشکار و پرتحرک باید موادقندی و نشاسته‌ای افزایش داده شود و چربی نیز به میزان کمی افزایش یابد. همچنین میزان ویتامین Cدر این افراد باید افزایش یابد. در ضمن تمامی افرادی که به کارهای فکری مشغولند نیز به میزان انرژی بیشتری نسبت به انسانها عادی نیاز دارند. به خصوص نوجوانان به خاطر رشد بدنشان به مواد منظم ومتناسب بیشتری احتیاج دارند

زمان بندی برنامه غذایی

از علاقمندان عزیزی که در این زمینه اطلاعات دارند، صمیمانه دعوت به همکاری مینماییم. 

شهر آن، شهر در حال رشد.

نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی:
شماره همراه: